EMCO-groep

PostNL: “Zeker ook de medewerkers met arbeidsbeperking hebben ons door de drukte van de coronacrisis gesleept”

Link naar artikel op internet

Vooroordelen

Vooroordelen zijn er genoeg op de wereld en ze zijn vaak hardnekkig. Zo wil het verhaal dat medewerkers met een arbeidsbeperking standaard slecht tegen verandering kunnen en al helemaal niet tegen een stijgende druk. “Complete onzin,” zucht Sipke Plat van PostNL. “Ze hebben ons mede door de coronacrisis gesleept.”

Overuren

Waar veel delen van de economie op slot gingen of in winterslaap, draaide PostNL de afgelopen maanden overuren. In de maanden april en mei werden zo’n 25% meer pakketten bezorgd dan normaal in deze periode. “Het was krankzinnig,” stelt Plat. Bij PostNL is hij als Senior Projectmanager aanspreekpunt voor de samenwerking met Sociaal Werkbedrijven en de banenafspraak. Bij de sorteercentra van PostNL Pakketten, werken in totaal bijna 600 gedetacheerde SW-medewerkers en P-wetters op structurele basis.

En tijdens de coronacrisis werkte ook dit deel van de PostNL-medewerkers gewoon door. Sterker nog, ze werkten gemiddeld genomen meer uur dan normaal. “Het was fullswing doorgaan! Medewerkers die normaal 5 uur per dag werken, draaiden nu 6 of 7 uur. In dat opzicht is het niet overdreven om te stellen dat alle mensen die bij ons werken, dus zeker ook de groep met een arbeidsbeperking, ons door de drukke periode van de coronacrisis hebben gesleept.”

Begeleiding

Dat ging volgens Plat zonder noemenswaardige problemen en daarvoor looft hij de intensieve begeleiding vanuit de SW-bedrijven zelf. “Wij hebben altijd heel bewust gekozen voor een samenwerking met SW-bedrijven. Daar ligt de expertise in de begeleiding en juist in intensieve periodes als deze, zie je daar de meerwaarde van.”

Pendule

De afgelopen jaren is Nederland, zo meent Plat, veel te slordig omgesprongen met de kennis en kunde die bij de SW-bedrijven aanwezig is. “Ik heb – gelukkig – het gevoel dat pendule nu weer wat terugslaat. Ik proef bij gemeenten toch nieuwe waardering voor het werk van de SW voor mensen die structurele arbeidsbeperkingen hebben.”

Met de juiste, soms intensieve, begeleiding blijkt ook, zo stelt Plat, dat mensen waar de buitenwereld soms weinig van verwacht, tot grootse prestaties in staat zijn. “Dat wisten wij natuurlijk al wel, maar het is fijn om het nog maar weer een keertje bewezen te zien worden. Maar ik zeg het voor iedere werkgever die nog weleens twijfelt om inclusief te gaan: met de juiste begeleiding, is er echt geen centje pijn.”

Anderhalve-meter-economie

Ook PostNL ontkomt natuurlijk niet aan de regels van de anderhalve-meter-economie. Volgens Plat heeft het bedrijf de regels op een consequente en voor iedereen begrijpelijke manier omgezet. “We hebben altijd een heldere lijn gevolgd: de richtlijnen van de RIVM. Dus dat betekent eenrichtingsverkeer in de gangen, plexiglas tussen de plekken en ga zo maar door. We hebben als dat nodig was in een enkel geval zelfs touringcars ingezet om SW’ers op een verantwoorde manier naar het werk te brengen. Dat tekent PostNL: als er problemen zijn, worden die op een pragmatische manier opgelost.”

Terug naar nieuwsoverzicht